Probabil te întrebi de ce să faci sport. E adevărat că toată lumea ne garantează beneficiile sportului. De la pasionații de fitness la antrenori personali sau vedete de televiziune, toată lumea spune că exercițiul fizic regulat este necesar pentru sănătate. Până și cercetătorii sunt de aceeași părere, și recomandă din ce în ce mai des mișcarea.

Cu toate astea, mulți dintre noi ignorăm sfaturile lor și ne găsim diverse scuze (reale sau nu) pentru a nu face mișcare. Una dintre cele mai frecvent întâlnite justificări pentru neglijarea sportului este lipsa timpului.

Dar studiile recente au demonstrat că numai 20 de minute de mișcare pe zi pot oferi multiple beneficii pentru sănătate, aproape la fel de multe precum practicarea sportului zilnic pentru 60 de minute sau mai mult.

Și hai să fim serioși, cu toții ne găsim 20 de minute libere în fiecare zi pe care le-am putea petrece făcând sport.

Iar partea cea mai bună este că nu trebuie să faci nimic din ceea ce nu-ți place. Unora le place să ridice greutăți, altora să facă yoga, iar o parte din noi se distrează de minune atunci când practică sporturi pe echipe precum fotbalul sau voleiul.

Hai să descoperim împreună 17 motive bazate pe știință pentru care ar trebui să facem sport zilnic.

1.  Sportul Ne Face Mai Fericiți

sportul ne face fericiti
Sportul scade nivelul de stres și ne face mai fericiți

Nu, nu am scos fraza asta direct din reclama unei săli de fitness, este un fapt bazat pe studii serioase. Exercițiul fizic constant ne scade nivelurile de stres.

Atunci când facem sport simțim o scădere a nivelului de cortizol. Cortizolul este un hormon de răspuns la stres care joacă un rol esențial în reacția sistemului imun și în stabilirea metabolismului. Un nivel ridicat de cortizol poate duce și la declanșarea unor manifestări mentale și psihologice precum anxietatea și depresia.

Pe lângă coborârea nivelului de cortizol, sportul este benefic și pentru că stimulează producerea și eliberarea endorfinelor în organism. Substanțele precum noradrenalina, dopamina și serotonina sunt asociate unor dispoziții pozitive.

Într-o exprimare simplistă, sportul va crește capacitatea creierului de a ignora factorii stresori. În loc să ne concentrăm asupra lucrurilor care ne stresează în fiecare zi, sportul ne oferă o altă activitate asupra căreia să ne concentrăm. Astfel, sportul poate fi o metodă prin care să scăpăm de anxietate și depresie în mod natural.

2.  Mișcarea Ne Îmbunătățește Somnul

miscarea imbunatateste somnul
Mișcarea mărește durata somnului și scade frecvența tulburărilor de somn

Somnul joacă un rol esențial în funcționarea normală a creierului și ne influențează memoria, vigilența, abilitățile cognitive, precum și modul în care corpul nostru reglementează producția și eliberarea hormonilor.

Persoanele care nu dorm suficient pot suferi o scădere a funcției cognitive și au rezultate mai slabe la teste de memorie decât persoanele bine odihnite.

Sportul poate fi o soluție bună pentru cei care suferă de tulburări de somn sau chiar insomnii. Mișcarea constantă nu numai că mărește durata somnului, dar ea poate scădea frecvența tulburărilor de somn pe care le avem în timpul nopții.

3.  Sportul Reduce Riscul Unui Accident Vascular Cerebral

sportul reduce riscul unui atac cerebral
Sportul reduce riscul unui atac cerebral cu pana la 40%

Sportul constant ajută la reducerea riscului de a suferi un atac cerebral. De fapt, sportul este atât de eficient în reducerea șanselor de a suferi un accident vascular cerebral încât el poate înlocui cu succes unele medicamente care au același scop. Unele studii au demonstrat că mișcarea reduce acest risc cu până la 40%, ceea de ajută la prevenirea accidentului vascular cerebral.

Și partea cea mai bună este că nu trebuie să terminăm un maraton pentru a beneficia de acest efect. Mișcarea moderată zilnică timp de 20 – 40 de minute produce aceleași efecte.

4. Exercițiul Fizic Ne Mărește Productivitatea

de ce să faci sport pentru a imbunatati productivitatea
Sportul ne poate îmbunătăți productivitatea la locul de muncă

Sportul nu influențează doar aspectul fizic al vieților noastre. El este foarte important și pentru mințile noastre, și ne poate influența pozitiv viețile profesionale.

Multiple studii au descoperit că oamenii care fac mișcare constant sunt mai buni la gestionarea timpului și au o dispoziție atunci când sunt la muncă decât cei care nu fac mișcare.

De asemenea, persoanele care fac sport constant sunt mai toleranți cu colegii lor și cu clienții, și sunt mai productivi decât cei care fac sport rar sau nu fac deloc mișcare.

Și sportul oferă și alte beneficii care ne pot fi de ajutor la locul de muncă. El ne poate îmbunătăți postura și ne poate ajuta să scăpăm de durerile de gât și de spate pe care le resimțim după o zi de stat în picioare sau aplecați asupra biroului.

5. Mișcarea Susținută Ne Crește Toleranța La Durere

miscarea amelioreaza durerea
Mișcarea ne poate ameliora durerea pe o perioadă limitată de timp

Studiile au demonstrat că mișcarea susținută ne poate ameliora durerile pentru o perioadă limitată de timp.

Și dacă stai bine să te gândești, probabil știi asta încă de când erai copil. Următorul scenariu îți poate părea cunoscut. În timp ce te jucai pe afară te-ai lovit accidental. Durerea pe care ai simțit-o se poate să fi avut o intensitate medie sau chiar mare, dar ai continuat să te joci și durerea a trecut sau și-a redus intensitatea considerabil. Cel puțin așa ți s-a părut ție la momentul respectiv.

Adevărul e că sportul ajută la ameliorarea durerii prin stimularea eliberării endorfinelor în organism, cel puțin pe termen scurt. Alte studii au demonstrat că exercițiile aerobice susținute precum alergatul, înotul, dansul, și chiar mersul într-un ritm mai alert ne determină să dobândim o toleranță mentală la durere.

Momentan nu se cunoaște exact de ce dobândim această toleranță, dar cercetătorii speculează că mișcarea susținută poate provoca dureri de intensități mici și medii, ceea ce ne poate determina creierul să ignore stimulii dureroși de intensități asemănătoare. Sportul este o metodă naturală de tratare a durerii, și poate veni în ajutorul celor care suferă de dureri cronice.

6. Sportul Îmbunătățește Încrederea În Sine

sportul imbunatateste increderea in sine
Sportul ne îmbunătățește încrederea în sine pentru că ne învață să ne depășim limitele

Sportul poate avea un efect benefic asupra minții și el poate îmbunătăți încredea în sine.

Unul dintre motivele pentru care sportul ne ajută să avem mai multă încredere în noi este pentru că promovează scăderea în greutate. Odată ce slăbim, arătăm mai bine, ceea ce ne face să ne simțim mai bine.

Un alt motiv datorită căruia mișcarea ne îmbunătățește încrederea în propriile forțe este pentru că ne face să ne depășim propriile limite. Toate persoanele care fac sport constant observă o creștere. Fie că alergăm mai repede, că acoperim distanțe mai mari, că împingem greutăți mai mari, sau că ne ținem respirația sub apă pentru mai mult timp, cert e că ceva se îmbunătățește.

Iar această doborâre a propriilor limite ne face să ne simțim ca niște învingători. Mai mult, doborârea propriilor limite ne face să ne dăm seama că limitele sunt arbitrare și că atunci când depunem efortul necesar este ușor să le biruim.

Această mentalitate de învingător nu ne va ajuta doar să ne doborâm limitele exercițiilor fizice. Ea ne poate ajuta și în doborârea unor limite din viața personală sau profesională. Practicarea sportului este o metodă eficientă prin care să-ți crești încrederea în tine.

Până la urmă, dacă suntem dispuși să depunem efortul necesar, vom reuși.

7. Exercițiul Fizic Ne Poate Reduce Durerile De Cap Și Migrenele

exercitiul fizic reduce durerile de cap
Exercițiul fizic stimulează circulația sanguină de la nivelul capului, reducând frecvența durerilor de cap

Exercițiul fizic poate reduce frecvența durerilor de cap și migrenelor în moduri directe și indirecte.

Exercițiul fizic regulat crește nivelul de sânge care ajung la creier. Surplusul de sânge pune la dispoziția creierului o cantitate mai mare de nutrienți și oxigen, ceea ce va ajuta creierul să funcționeze mai bine și să reducă frecvența durerilor de cap pe care le resimțim. Astfel, sportul poate fi considerat un tratament natural pentru durere

Sportul poate reduce simțitor nivelurile de stres la care este supus organismul și ne poate îmbunătăți somnul. Stresul și lipsa somnului sunt cauzele principale ale durerilor de cap și ale migrenelor. Prin îmbunătățirea acestor aspecte, sportul poate reduce durerile de cap într-un mod indirect.

8.  Mișcarea Ne Poate Ajuta Să Mâncăm Mai Sănătos

de ce sa faci sport - miscarea ne schimba obiceiurile alimentare
Mișcarea ne poate ajuta să ne schimbăm obiceiurile alimentare

Un aspect pozitiv mai rar băgat în seamă al exercițiului fizic regulat este că ne poate ajuta să ne schimbăm obiceiurile alimentare.

Persoanele care încep să facă sport sunt adesea determinate să slăbească. Uneori ele sunt atât de determinate încât își pierd interesul pentru mâncare. Studiile au arătat că pe măsură ce ne intensificăm activitatea fizică ne schimbăm și obiceiurile alimentare, uneori fără o motivație externă.

Persoanele care fac sport des de obicei încep să mănânce mai multe fructe și legume, și mănâncă mai puține alimente pe care le consideră nesănătoase.

9. De Ce Să Faci Sport – Crește Nivelul De Energie

miscarea moderata creste nivelul de energie
10 – 15 minute de exerciții fizice moderate ne pot crește nivelul de energie

Lipsa energiei este una dintre cele mai populare scuze pe care oamenii o oferă atunci când sunt întrebați de ce nu fac sport.

Și dacă stăm puțin să ne gândim, scuza asta e chiar bună.

Majoritatea oamenilor consideră că sportul îi va extenua și nu vor să facă mișcare înainte de muncă considerând că asta le va scădea productivitatea. Iar odată ce termină munca ei sunt deja sleiți de puteri și nu mai au energia necesară să facă sport.

Dar potrivit științei, cercul acesta vicios poate fi întrerupt, culmea, cu ajutorul sportului.

Studiile au arătat că mișcarea de o intensitate scăzută sau moderată ne scade de fapt nivelul oboselii și ne crește nivelul de energie.

Și partea bună e că majoritatea oamenilor poate beneficia de acest efect, chiar dacă nu sunt într-o formă fizică bună. Totuși, cea mai dificilă parte este limitarea efortului astfel încât acesta să nu fie extenuant.

Este recomandat să începem prin a merge într-un ritm mai alert sau a alerga ușor timp de 10 – 15 minute pe zi, înainte sau după muncă. Dacă acest exercițiu fizic ni se pare mai ușor, putem fie să creștem viteza fie durata exercițiului.

10.   Mișcarea Încetinește Atrofia Cerebrală Și Ne Face Creierul Mai Mare

miscarea creste volumul creierului
Mișcarea încetinește atrofia cerebrală și favorizează creșterea volumului cerebral

Odată ce atingem frumoasa vârstă de 30 de ani, creierul nostru începe să piardă din volum în mod natural.

Zona cea mai afectată de această micșorare a creierului este hipocampul, zona din creier care controlează abilitățile cognitive și memoria.

Așa că este ușor de văzut de ce este bine pentru fiecare dintre noi să încetinim această atrofie cerebrală.

Partea bună este că mișcarea constantă nu numai că încetinește procesul de atrofie naturală a creierului, dar ea ne poate chiar mări creierul.

Un studiu a descoperit că persoanele care au urmărit un program aerobic timp de 6 luni au prezentat o creștere atât a materiei cenușii cât și a celei albe din creier. Acest studiu subliniază relația dintre mișcarea regulată și structura cerebrală la adulți.

11.  Sportul Ne Poate Face Să Gândim Mai Repede

sportul stimuleaza transmiterea informatiei in creier
Sportul favorizează transmiterea informației în creier

Dacă tot am vorbit despre cum sportul ne poate crește volumul cerebral, hai să vedem cum putem să beneficiem în urma surplusului de volum.

Păi, surplusul de volum ne va ajuta să gândim mai repede. Informația din creier estre transmisă prin intermediul conexiunilor neuronale din substanța albă.

Datorită volumului pe care-l câștigăm atunci când facem sport, conexiunile din creier sunt mai bine izolate, ceea ce le face mai sigure și mai rapide în trimiterea informației exact acolo unde este nevoie de ea.

Acest efect este foarte bun pentru noi atunci când începe atrofia cerebrală, dar adevărul este că el poate fi oricând folositor. Un studiu care a comparat volumul cerebral al copiilor care fac sport cu cel al copiilor care nu fac mișcare a sesizat aceeași diferență de volum.

Copiii care fac sport constant prezintă o integritate mai bună a substanței albe, și ei au rezultate mai bune la testele cognitive.

12.  De Ce Să Faci Sport – Îmbunătățește Voința

de ce să faci sport pentru vointa
Mișcarea ne îmbunătățește voința, ceea ce ne permite să ne depășim limitele

Unii oameni consideră voința ca un ingredient cheie pentru o viață de succes.

Și această părere se poate să fie fondată.

Persoanele care au o voință puternică evită cu succes viciile și tentațiile, se pot dedica unui plan de lungă durată și pot urmări un stil de viață sănătos fără să se chinuie.

Dar partea bună e că mișcarea ne poate îmbunătăți voința.

Acest lucru are sens, dacă stăm să ne gândim puțin asupra lui. Voința joacă un rol important de fiecare dată când facem sport.

Uneori nu avem chef de mișcare, dar ne convingem că trebuie s-o facem. Alteori ni se pare că greutatea e prea mare ca să reușim s-o împingem, că distanța este prea mare ca s-o parcurgem înot, sau că viteza pe care o avem când alergăm este deja cea maximă pe care putem să o atingem.

Dar cu suficientă voință reușim să trecem peste aceste limite și să ne îmbunătățim performanțele sportive.
Voința este abilitatea care ne convinge să ne dăm jos din pat să facem sport și cea care nu ne lasă să ne odihnim până nu ne terminăm tot programul de antrenament.

De fiecare dată când facem sport nu ne antrenăm doar mușchii, ne antrenăm și voința în același timp.

13.  Sportul Ne Stimulează Creativitatea

sportul imbunatateste creativitatea
Sportul stimuleaza creativitatea pentru că îi permite creierului să hoinărească

Practicarea sportului poate avea un efect benefic asupra creativității.

Sportul stimulează creativitatea pentru că stimulează aportul de sânge către creier. Datorită cantității mai mari de sânge de care beneficiază, creierul are la dispoziție mai mult oxigen și mai multă hrană, ceea ce-l va face să funcționeze mai bine.

Dar sportul ne stimulează creativitatea și pentru că îi permite creierului să hoinărească. Atunci când facem sport, o parte a creierului este întotdeauna ocupată cu urmărirea și controlarea mișcărilor pe care le facem. Dar unele porțiuni din creier nu sunt solicitate în acest scop, ceea ce le permite să hoinărească și să descopere soluții mai mult sau mai puțin creative pentru problemele pe care le avem.

Dacă vreți să vă stimulați creativitatea prin sport, este recomandat să faceți exerciții fizice de intensitate medie sau scăzută.

Atunci când suntem implicați în exerciții fizice intense, mintea noastră este suprasolicitată și nu poate face altceva decât să se concentreze asupra mișcării. Astfel, partea creativă din creier nu va funcționa așa cum am dori.

14.  Sportul Îmbunătățește Capacitatea De Învățare

sportul imbunatateste capacitatea de invatare
Sportul poate îmbunătăți capacitatea de învățare cu până la 20%

Sportul poate îmbunătăți capacitatea de învățare în mai multe moduri.

Studiile au arătat că practicarea constantă a sportului poate stimula ritmul de creștere al celulelor nervoase noi și este o metodă eficientă de a ne îmbunătăți memoria. Atunci când facem mișcare, creierul produce celule nervoase la un ritm accelerat.

Sportul poate fi benefic și pentru memoria de scurtă durată.

Cunoscută și sub denumirea de memorie funcțională, memoria de scurtă durată reprezintă de fapt ansamblul lucrurilor pe care creierul le reține atunci când suntem angajați în diverse procese cognitive.

Memoria funcțională este cea care ne permite să găsim soluții pentru probleme. Ea ne permite să manipulăm informația, s-o înțelegem și s-o interpretăm, dar doar pentru o perioadă limitată.

Oamenii simt o creștere a memoriei funcționale după un antrenament fizic de o intensitate moderată.

Iar exercițiul fizic ne îmbunătățește și funcțiile executive ale creierului.

Fie că este vorba de atenție, managementul obiectivelor, schimbarea sarcinilor, sau controlul inhibițiilor, mai multe funcții executive ale creierului pot fi îmbunătățite prin mișcare.

Datorită acestor îmbunătățiri, capacitatea noastră de a învăța se poate îmbunătăți și ea, uneori cu până la 20%.

15.  Mișcarea Scade Riscul De Demență Și Alzheimer

miscarea scade riscul de dementa
Mișcarea scade de demență cu până la 82%

Dacă te întrebi de ce sa faci sport la bătrânețe, probabil o să găsești următorul segment informativ. Mișcarea scade riscul de a suferi de Alzheimer și demență.

Mișcarea protejează hipocampul, prima zonă a creierului care este afectată de aceste maladii. Iar partea bună este că nu trebuie să alergi un maraton pentru a beneficia de această protecție.

Chiar și exercițiile fizice cu impact scăzut protejează hipocampul. Și acest efect poate fi simțit și de persoanele care suferă deja de aceste maladii. O plimbare zilnică sau o alergare ușoară pot preveni dezvoltarea maladiei Alzheimer, dar îi pot și încetini parcursul atunci când maladia afectează deja pe cineva.

Un studiu a arătat că bărbații care nu au activitate fizică sunt de patru ori mai susceptibili să sufere de o boală neurodegenerativă decât cei care fac sport constant.

Unul dintre cele mai ample studii care a avut ca subiect demența a arătat că exercițiul fizic regulat este cel mai mare factor care poate contribui la reducerea șanselor de a suferi de demență.

Chiar dacă sportul nu a fost singurul factor identificat de studiu, faptul că a fost cel mai important nu ar trebui ignorat.

Un alt studiu a arătat că persoanele care sunt inactive fizic au un risc de a suferi de demență cu 82% mai mare decât cele care sunt active.

16. Sportul Ne Crește Forța Și Flexibilitatea

de ce să faci sport pentru flexibilitate
Sportul ne crește forța și flexibilitatea, ceea ce ne poate proteja de osteoporoză

Antrenamentul constant ne poate ajuta să ne îmbunătățim forța și masa musculară, și poate fi foarte folositor pe măsură ce îmbătrânim.

Fie că ridicăm greutăți, că facem exerciții cu greutatea corpului, sau facem yoga, exercițiul fizic ne poate întări oasele, ceea ce ne va proteja de osteoporoză.

În plus, dezvoltarea masei musculare din zona lombară ne va ajuta coloana să ne susțină greutatea și ne va ajuta să ardem mai multe calorii.

Chiar dacă nu sunt deosebit de distractive, exercițiile de stretching pot fi foarte eficiente, îndeosebi pentru cei în vârstă. Exercițiile de stretching ne pot crește flexibilitatea, ceea ce ne va ajuta să ne realizăm sarcinile zilnice cu o mai mare ușurință.

Atunci când facem mișcare, în mușchi ajunge o cantitate mai mare de sânge. Asta va duce la o îmbunătățire a circulației sangvine și va scădea riscul de a suferi de o boală cardiovasculară.

17.  Mișcarea Ne Poate Îmbunătăți Sistemul Imun

miscarea imbunatateste sistemul imun
Mișcarea îmbunătățește circulația, permițând celulelor albe să ajungă mai repede la țintă

Mișcarea ne poate apăra de boli.

Chiar dacă nu sunt cunoscute toate mecanismele prin care mișcarea ne îmbunătățește sistemul imun, este clar că practicarea constantă a sportului poate fi de ajutor în această privință.

Unul dintre beneficiile pe care le are sportul asupra organismului este că reduce nivelul de stres pe care îl resimțim. Atunci când suntem stresați, nivelul de cortizol din sânge crește.

Cortizolul poate suprima sistemul imun, ceea ce ne lasă corpurile mai vulnerabile în fața bolilor.

Dar pentru că sportul scade nivelul de cortizol din organism, corpurile noastre vor fi întotdeauna gata să se lupte cu o potențială infecție.

O altă metodă prin care mișcarea ne ajută sistemul imun este prin îmbunătățirea circulației și creșterea ritmului cardiac. Atunci când facem mișcare, mai mult sânge ajunge în mușchi și în țesuturile adiacente. Acel surplus de sânge nu va transporta doar cantități mai mari de nutrienți și de oxigen, va transporta și mai multe celule albe.

Celulele albe sau leucocitele sunt implicate activ în protejarea organismului de agenți patogeni și posibile infecții. Leucocitele sunt implicate și în atenuarea procesului inflamator, iar atunci când facem mișcare și inima ne bate mai repede, ele se vor deplasa mai repede prin vasele sangvine, ajungând la destinație într-un timp mai scurt.

Așadar, mișcarea îi va permite sistemului imun să fie mai eficient, ceea ce va duce la o protecție superioară în fața bolilor.

Gânduri Finale

Acum că ai văzut beneficiile pe care le oferă sportul, nu rămâne decât să te apuci să faci mișcare. După cum ai văzut în articol, numai 20 de minute de activitate fizică de o intensitate moderată pe zi pot produce majoritatea beneficiilor prezentate. În plus, sportul poate fi de ajutor celor care caută o metodă naturală de tratare a durerilor de spate.

 

Așadar, găsește-ți o activitate pe care s-o faci zilnic cu plăcere și dă-i drumul la treabă!

 

Surse

https://academic.oup.com/aje/article/176/12/1095/204833

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9178916

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263535/

http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/pop.2012.0003

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24504426

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3603361/

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-2982.2008.01678.x/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617393

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18277063

https://www.nature.com/articles/srep03457

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2014.00584/full

http://www.apa.org/helpcenter/willpower.aspx

http://psycnet.apa.org/record/2005-06335-010

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17185007

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0081877

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3273886/

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.